Výroční zpráva
Povinnost sestavit výroční zprávu mají ty účetní jednotky, které mají povinnost ověření účetní závěrky auditorem. Účelem je podat ucelený a komplexní informace o účetní jednotce. Velmi často účetní jednotka využívá výroční zprávu také jako marketingový nástroj nebo jako prostředek komunikace s obchodními partnery nebo zaměstnanci. Může obsahovat různé informace, které musí účetní jednotka zveřejnit, ale i další, které zveřejnit chce.
Obsah výroční zprávy
Výroční zpráva musí povinně obsahovat:
- Účetní závěrku ověřenou auditorem
- Předpokládaný budoucí vývoj účetní jednotky
- Aktivity v oblasti výzkumu a vývoje
- Aktivity v oblasti životního prostředí a jeho ochrany
- Aktivity v oblasti pracovněprávní politiky
- Informace o zahraniční organizační složce, je-li jednotkou zřízena
- Další informace, které nařizují zvláštní právní předpisy
- Soudní spory
Ve výroční zprávě může účetní jednotka zmínit i další nepovinné údaje, které považuje za vhodné nebo které má v úmyslu zveřejnit, typicky se může jednat o:
- Úvodní slovo jednatele / ředitele / předsedy představenstva
- Informace o obchodních aktivitách společnosti
- Informace o finanční situaci společností (například vybrané finanční ukazatele)
- Informace o společenské odpovědnosti
- Výsledky kontrol
- Obdržené dotace
- Získání různých ocenění (například firma roku)
- Cíle a metody řízení rizik
Ověření, zveřejnění a archivace
Výroční zpráva musí být schválena valnou hromadou a v rámci auditu schválena auditorem. Po tomto schválení má účetní jednotka povinnost do 30 dnů zveřejnit výroční zprávu ve sbírce listin obchodního rejstříku. Dále zákon o účetnictví stanoví, že se výroční zpráva uschovává po dobu 10 let od konce účetního období, kterého se týká.