Kde lze ušetřit firemní finance?
Každá firma má své náklady, které je třeba hradit. Může se však stát, že i vy vydáváte své prostředky bezdůvodně a namísto jejich smysluplného investování je utrácíte zbytečně. Přinášíme vám tedy pár tipů, kde můžete ušetřit:
Bankovní poplatky
V dnešní době jsou na trhu podnikatelské účty, za které musíte hradit poplatky, ale stejně tak existují i účty zcela nebo s nízkými bankovními poplatky. Čas od času stojí za to projít aktuální nabídky od jednotlivých bankovních ústavů. V případě, že na trhu naleznete produkty, které jsou levnější, zkuste ve stávající bance požádat o slevu nebo výhodnější cenu. Ve většině případů vám vyjdou vstříc.
Pokud máte hodně plateb v rámci EU vyplatí se mít jeden účet v jiné zemi EU, například na Slovensku nebo v Německu. Vzhledem k tomu, že se jedná o země, kde je euro tamní platební měnou, budou u účtu daleko nižší bankovní poplatky než u nás, kde se jedná o měnu cizí. Ovšem i zde platí, že je třeba dobře vybrat.
Vozový park
Pokud máte větší a hodně využívaný vozový park, můžete ušetřit vhodnou volbou pohonných hmot. Pokud místo vozu na benzín budete mít vůz na LPG, může vaše úspora činit i 20 Kč na litr pohonných hmot. Navíc využíváním ekologičtějšího paliva máte nárok na osvobození od silniční daně, která také může znamenat nemalou úsporu. Před samotným nákupem automobilu si raději ještě ověřte dostupnost tankovacích stanic a také autoservisu, jehož služby hodláte využívat.
U většího vozového parku je výhodné tyto pojistit jako flotilu vozidel.
Samostatnou kapitolou je také efektivní využívání firemního vozidla. Pokud se rozhodnete do firemního vozidla naistalovat zařízení monitorující pohyb, určitě tím omezíte jízdy, které se bezprostředně netýkají firemních potřeb. Aby však toto opatření mělo smysl a vedlo ke skutečné úspoře, je třeba monitoring pravidelně vyhodnocovat, což také zabere nějaký váš čas. Na tomto místě, je třeba také připomenout často omílaný pojem GDPR, pokud bude zařízení na sledování pohybu automobilu nainstalováno do firemního vozidla, které bude používat pouze jediný zaměstnanec, jedná se o osobní údaj a musí se s ním tedy i takto zacházet.
Energie
Na energiích můžete ušetřit nejen volbou vhodného dodavatele, ale i pravidelnou revizí uzavřené smlouvy a případným přechodem k dodavateli novému. Obecně se doporučuje revize a případná obnova každé 2 - 3 roky.
Využít můžete i obnovitelných zdrojů, jejichž pořízení sice vyžaduje nemalé investice, ale v současné době se plánuje vyhlášení dotačního programu podporující snížení energetické náročnosti a zvýšení energetické efektivity v podnikatelském sektoru. Více informací naleznete zde.
Outsorcing a sdílení
Pokud jste menším podnikem, vyplatí se vám některé služby outsourcovat. Například nemusíte mít zaměstnaného účetního, ale mít externí účetní, ať už společnost nebo fyzickou osobu. Neplatíte tedy částku na zaměstnance a odvody, ale pouze smluvní částku za provedené činnosti. Jako na určitou formu výhody můžeme pohlížet na skutečnost, že nemusíte takovéhoto zaměstnance řídit a kontrolovat. Typicky se vyplatí outsourcovat činnosti jako úklid, údržba, doprava, správa počítačů a počítačové sítě, vedení účetnictví, ostraha, marketing, BOZP apod.
Nemáte-li dostatečné prostory, můžete využít sdílených kanceláří. Jedná se o prostory, kde můžete nejen pracovat, ale i pořádat jednání v zasedací místnosti. Stačí si prohlédnou nabídky a vybrat si tu nejvhodnější.
Zaměstnanci
Investice do motivace zaměstnanců se zdají být nákladem, který lze jednoduše ušetřit, avšak není radno tuto oblast podceňovat. Pokud se vám zaměstnanci budou měnit jako na běžícím páse, investujete daleko vyšší částku do jejich zaučování případně vyhledávání nových zaměstnanců. Méně nákladnější je tedy investice do motivace zaměstnanců. Spokojený zaměstnanec je nejen produktivnější, ale i jeho znalosti jsou také přínosem.
Druhou oblastí, kde lze v rámci zaměstnanců dosáhnout určitých úspor je školení zaměstnanců. Pokud budete zaměstnance vysílat jednotlivě na školení budete hradit nejen celu školení, ale i náklady na jejich přepravu na určené místo. Daleko efektivnější je uspořádat školení u vás ve firmě, školení se může účastnit více zaměstnanců a náklady pak výrazně klesnou.
Slevy a benefity
Vyplatí se sledovat nabízené slevy a benefity a tyto využívat. Například se zákaznickou kartou České pošty získáte slevu na poštovních službách a navíc budete o zásilkách také informováni pomocí e-mailu.
Pravidelná kontrola
Veškeré firemní náklady je třeba pravidelně kontrolovat a také sledovat implementaci vašich úsporných kroků. Často se totiž stává, že jsou vytvořena opatření vedoucím k úsporám, které fungují dva, tři měsíce a pak se vše vrátí ke svému původnímu stavu. Pravidelným sledování můžete odhalit náklady, kterými vám peníze unikají.
Netroufáte-li si na vlastní rozbor nákladů a následný návrh úsporných opatření, nabízíme Vám naše služby. Neváhejte nás kontaktovat!